Reputation Marketing

Skab et attraktivt omdømme og slå konkurrenterne

Det online omdømme bliver mere og mere afgørende for virksomheders succes. Internettet vokser med eksplosiv fart – ikke mindst i form af de sociale medier. Det betyder, at flere kunder rykker online, og flere handler foregår fra telefonen eller computeren. Det betyder også, at flere og flere virksomheder skaber en online eksistens og identitet. Hvor det tidligere var nok at være til stede og undgå meget dårlig omtale, handler det i dag om at have et bedre og mere sexet og attraktivt omdømme end konkurrenterne. I sidste ende kan det nemlig have afgørende indflydelse på kundernes endelige beslutning og dermed dit salg og omsætning.

I dag er det ikke nok at have et neutralt omdømme – det skal helst være godt og meget gerne bedre end konkurrenternes. Branding af virksomheder, services og brands er ikke kun blevet vigtigere, men også langt mere tilgængelige. Hvor man før i tiden måtte reklamere via traditionelle kanaler som fjernsyn, radio og aviser, har virksomheder langt større og mere kreative muligheder for at skabe et sexet og tiltalende omdømme. Det kan fx gøres ved en aktiv indsats på de sociale medier og kanaler. Inden for Reputation Marketing er William Atak ekspert. Han er derfor et godt valg af samarbejdspartner, hvis man vil skabe et attraktivt omdømme og få mest muligt ud af virksomhedens potentiale.

Hvad er Reputation Marketing?

Som det ligger i ordet, handler Reputation Marketing om at markedsføre sig selv via sit omdømme. Begrebet minder lidt om ”Reputation Management”, som handler om at rette op på det skadede omdømme i tilfælde af dårlig omtale. Reputation Marketing er en langt mere proaktiv indsats, hvor man fokuserer på at opbygge et positivt omdømme og/eller fremhæve det eksisterende. Det er med til at sikre, at kunderne har og får et godt indtryk af ens brand. Samtidig sikrer en stærk online identitet, at man ikke er så sårbar over for dårlig omtale. Har man allerede et stærkt brand og loyale kunder, skal der mere til, for at de søger over til konkurrenterne. Det vil også være sværere for dårlige nyheder og omtale at ranke på Google, hvis man allerede har en stærk online identitet og et positivt omdømme. Reputation Marketing er således både en proaktiv indsats mod dårlig omtale og en måde at generere flere salg og dermed øge sin omsætning.

Hvorfor er Reputation Marketing så vigtigt?

At opbygge et positivt omdømme og en stærk online identitet er ikke nogen nem opgave. Men i stort set alle tilfælde vil det vise sig at være det værd. Det er tilfældet både nu og i fremtiden. Jo mere handel, der foregår på internettet, jo flere vil der også være om buddet. Næsten uanset hvad en kunde er på jagt efter, har vedkommende et udvalg af virksomheder og producenter at vælge imellem. Derfor er det ikke længere nok at være et neutralt valg – man skal være det bedste valg. Det er derfor afgørende, at kunden i en købsproces genkender ens brand og forbinder positive ting med det. Som sagt har man i dag langt større mulighed for selv at påvirke kundens indtryk af ens virksomhed – fx via søgemaskiner og de sociale medier. Hvis man lægger en smart strategi og gør en indsats, vil man relativt hurtigt se resultater med Reputation Marketing.

Dårlig omtale og shitstorms kan være fatale

Som sagt er det online omdømme vigtigere nu end nogensinde. Og intet tyder på, at denne udvikling vil vende. Når kunden har utallige muligheder, giver det god mening, at vedkommende ikke vil vælge virksomheden med et dårligt omdømme. Blot en enkelt dårlig historie eller et par dårlige anmeldelser kan i princippet være nok til, at man bliver valgt fra. I en tid med fake news kan man som virksomhed risikere at få dårlig omtale på et falskt grundlag – men det bliver konsekvenserne ikke mindre fatale af. Dårlig omtale skræmmer kunderne væk, og det gælder ikke kun nu og her. Google glemmer ikke så nemt, som mennesker gør. Man kan derfor risikere at dårlige nyheder og negativ omtale bliver liggende på side 1 i mange år ud i fremtiden. Derfor kan det næsten ikke overdrives, hvor stor effekt dårlig omtale og især shitstorms kan have. Det er set før, at virksomheder har været nødt til at ændre deres brand fundamentalt eller helt lukke butikken ned som følge af dårlig omtale. Derfor er der god grund til at fokusere på Reputation Marketing som en proaktiv indsats.

”Et neutralt omdømme er frastødende i situationer, hvor man bliver sammenlignet med konkurrenter”

En stærk online identitet = succes

Det er måske noget firkantet, men man kan næsten uanset situationen slå fast, at en stærk online identitet og et sexet omdømme er lig med succes for en virksomhed. Det er nemlig en afgørende faktor, når kunderne tager beslutningen om, hvor de handler. Med et lækkert og positivt omdømme, som gør både eksisterende og potentielle kunder trygge ved at handle hos virksomheden, er man allerede et skridt foran konkurrenterne. Samtidig er en stærk online identitet, som nævnt ovenfor, et ”skjold” mod dårlig omtale og shitstorms. Et neutralt omdømme er frastødende i situationer, hvor man bliver sammenlignet med konkurrenter, der har positivt omdømme, og det er ligeledes utroligt sårbart over for dårlige nyheder, da den dårlige omtale vil være det eneste, kunderne ser og husker. Har man derimod allerede en stærk online identitet med aktive profiler på de sociale medier, har man langt bedre mulighed for at beskytte sig selv og sit brand i tilfælde af dårlig omtale.

Hvordan får man et positivt omdømme?

Som tidligere nævnt har man i dag gode muligheder, især via de digitale kanaler – herunder søgemaskiner, sociale medier, anmeldelsessider m.m. – for at påvirke kundernes mening og tanker om en. De digitale kanaler har nemlig givet en unik mulighed for at kommunikere direkte med sin udvalgte og relevante målgruppe. Men har man ikke erfaring med Reputation Marketing, kan det være svært at vide, hvor man skal begynde. I mange tilfælde vil den mest effektive tilgang til tingene være, at man lægger en strategi og en plan for, hvordan man vil gøre en indsats for at forbedre sit online omdømme. Ved at gå strategisk til værks vil man ofte opnå mere solide resultater og inden for en overskuelig tidsramme. Hvis man virkelig vil være sikker på, at man bruger sin tid og penge optimalt, kan man med fordel alliere sig med en ekspert på området.

Mulighederne for at kommunikere direkte med sin målgruppe, som digitaliseringen har bragt med sig, skaber enorme vækstmuligheder for både små og store virksomheder. Med andre ord er det ikke nødvendigvis virksomheder med de største marketingbudgetter, der vinder frem. Det handler i højere grad om at forstå sig på de digitale kanaler – og kunne skille sig ud ved kreativ og anderledes historiefortælling. Man skal bare vide hvordan. Dette kaldes Growth Hacking, og du kan læse mere, hvordan du kan opnå vækst ved at bruge de digitale kanaler rigtigt.

Samarbejde med William Atak

William Atak er Danmarks førende ekspert inden for online omdømme, herunder Reputation Marketing. Hans digitale marketingbureau, ATAK Nordic, har eksisteret i mere end 20 år. William Atak har derfor arbejdet med online omdømme lige siden internettets start. Han har utrolig viden og dybdegående kendskab til de faktorer og aspekter, der spiller ind på virksomheders omdømme. Derfor er han et godt valg af samarbejdspartner, hvis man ønsker en ekspert på sit team. Med William Atak som din samarbejdspartner får du hjælp til at lægge en effektiv og klar strategi for jeres Reputation Marketing-indsats. Du får konkrete redskaber og værktøjer til, hvordan du kan engagere dig med dine kunder, sikre deres loyalitet og altid være et skridt foran konkurrenten. Det skaber øget omsætning og virker endvidere som beskyttelse mod dårlig omtale – og derfor kan det altid godt betale sig. Hvis du vil opnå et sexet omdømme på den mest effektive måde ved hjælp af Reputation Marketing, kan du kontakte William Atak i dag og høre mere.

Reputation Marketing

Reputation Marketing handler om at skabe et attraktivt og positivt omdømme, som skaber øget tilgang af kunden og flere salg.

Review Management

Har din virksomhed fået negative kundeanmeldelser? Med den rette rådgivning kan du komme problemet til livs – og vende en sur kunde til en glad kunde.

Medierådgivning

Hvordan skal man håndtere de store medier i forbindelse med kriser eller shitstorms? Få kompetent medierådgivning fra ekspert.

Krisekommunikation

Hvordan skal du håndtere journalister/medier og besvare spørgsmål, så det ikke skader virksomheden nu og på sigt?

Shitstorms

Strategisk rådgivning i shitstorm – hvad enten du blot er i risikogruppen, shitstormen er under optakt, eller at du er mit i stormen.

Reputation Mgmt.

Undgå dårlig omtale med reputation management, der styrker dit brands digitale identitet og tilstedeværelse på nettet.

Kontakt William Atak

Du kan udfylde kontaktformularen for en uforpligtende samtale med William Atak. Fuld fortrolighed.