Medierådgivning
Medierådgivning under kriser og shitstorms
Shitstorms og angreb på virksomheder og organisationers omdømme er et fænomen i fremgang. I forbindelse med internettets fremkomst og særligt de sociale mediers opståen er det blevet muligt for alle at dele skadelige historier og rygter. Én ting er dog selve krisen – en helt anden er, hvordan man vælger at reagere på den. Det er nemlig ofte en uhensigtsmæssig eller forhastet reaktion fra offerets side, der er med til at gøre en mindre krise til en stor skandale. Hvordan man forholder sig til medier i krisetider, er alfa og omega. Med medierådgivning fra en ekspert som William Atak har man langt bedre forudsætninger for at håndtere krisen korrekt og dermed minimere skaderne.
Medierne er den fjerde statsmagt – og det gælder især i vores digitale tidsalder. Nyhedsmedier har en utrolig rækkevidde, både i traditionel forstand og via de sociale medier. Derfor er det utroligt vigtigt, at man forstår at håndtere medierne og vende deres potentiale til egen fordel. Især er det afgørende i krisetider eller under en shitstorm, hvor én forkert udtalelse kan få fatale konsekvenser. Har man ikke erfaring med at tale med journalister eller har en indgående kendskab til, hvordan medieverdenen fungerer, kan det være svært at vide, hvor man skal træde for at minimere skadevirkningerne. Man kan nemt lade sig rive med af sine egne følelser og reagere på en måde, som kun gør ondt værre, og som man senere vil fortryde. Kompetent medierådgivning af en medieekspert som William Atak sikrer, at du har en pålidelig samarbejdspartner og rådgiver, når du har allermest brug for det.
Kriser starter i medierne
Er en shitstorm en shitstorm, hvis der ikke skrives om den i de store nyhedsmedier? I langt de fleste tilfældes skabes en shitstorm ved, at der deles en kompromitterende historie i et medie, der læses af mange mennesker. Derefter fortsætter diskussionerne på de sociale medier og væk fra skærmen. Men man kan godt konkludere, at langt de fleste kriser og shitstorms starter eller ender i medierne. Og det gælder især, når krisen er et angreb på en virksomheds eller organisations digitale fodspor. Det digitale omdømme er nemlig i høj grad bestemt af tonen på de sociale medier og i nyhedsmedierne – og derfor er det utroligt udsat for dårlig omtale på nettet. Når det gælder netop shitstorms og kriser vedrørende et online omdømme, kan man ikke underdrive mediernes vigtighed. Det er nemlig i høj grad antallet og indholdet af artikler og nyheder, som er med til enten at puste til ilden eller helt slukke den.
De sociale medier følger efter
Det er en tydelig tendens, at de ting, der diskuteres i medierne, bliver delt på de sociale medier. Og det er ofte her, at de helt hede diskussioner føres, og hvor rækkevidden pludselig kan blive uoverskueligt stor. Men hvad, der diskuteres på de sociale medier, er ofte fundet i de traditionelle medier. Selvom nyhedsmediernes troværdighed i disse år udfordres af fænomener som fake news, er der stadig mange, der hver dag følger med på de store mediers hjemmeside og portaler. Hvordan man forholder sig til medierne og håndterer opmærksomheden, vil ofte forstærkes ud på de sociale medier. En enkelt forkert udtalelse kan nemt give grobund for en diskussion på de sociale medier, der hurtigt udvikler sig til en shitstorm. Omvendt kan korrekt håndtering af medierne kaste nyt lys på sagen og i de bedste tilfælde helt vende en krise og negativ omtale til noget positivt – en såkaldt candystorm.
Internettet glemmer ikke
Kompetent medierådgivning er en god investering – både nu og på længere sigt. En uhensigtsmæssig håndtering af dårlig omtale er nemlig meget svær at komme af med, når den først ligger på Google. Således vil dårlig omtale ikke kun have konsekvenser her og nu, men også i fremtiden, når potentielle samarbejdspartnere eller kunder søger efter virksomhedens eller organisationens navn på søgemaskiner som fx Google. Det er især tilfældet, hvis krisen med dårlig omtale udvikler sig til en decideret shitstorm, der genererer en vis mængde af opmærksomhed og omtale. Artikler, der er læst og delt mange gange, fx på de sociale medier, vil nemlig være stærke i søgemaskinernes øjne. Derfor vil det ofte være den dårlige omtale, der bliver synlig i søgemaskinerne, og som desværre ikke bliver glemt lige med det samme. God medierådgivning er således noget, der både har damage-control effekt nu og her, men som også virker forebyggende på længere sigt.
Håndtering af de store medier
Kort sagt handler korrekt mediehåndtering om at minimere skaderne og forsøge at gyde olie på vandene. Det vigtigste er at lægge en dæmper på hele situationen, sådan at krisen hurtigst muligt bliver glemt – af både folk og søgemaskiner. Er man både heldig og dygtig til at håndtere en krise, kan man få vendt det negative til noget positivt og vende en shitstorm til en såkaldt candystorm. Det er ikke uset, at virksomheder formår at håndtere en kritik eller dårlig situation så hensigtsmæssigt, at retningen ændres, og udfaldet bliver positivt frem for negativt.
Shitstorms får hurtigt deres eget liv, og derfor kan man nemt komme til at føle sig som et hjælpeløst offer i en kritisk situation. Dog kan man gennem sin mediehåndtering selv have indflydelse på, hvordan situationen udvikler sig. Men det kan være svært at holde hovedet koldt, både fordi man selv har følelser involveret, og fordi journalisters metoder kan virke intimiderende. Derfor kan det godt betale sig at indhente en ekspert og få kompetent medierådgivning, når en krise eller shitstorm enten er ved at opstå eller allerede raser.
Medierådgivning fra ekspert William Atak
Korrekt mediehåndtering er en kunst i sig selv. Det kræver dybdegående kendskab til og forståelse for både medier, internettet og ikke mindst den specifikke situation. William Atak er ekspert i omdømme og krisehåndtering og er derfor et godt valg til medierådgivning. Han er en landets absolut førende og mest erfarne eksperter i shitstormhåndtering og reputation management. Derfor har han både erfaring og viden, der gør ham i stand til at tilbyde kompetent medierådgivning i stort set alle krisesituationer. Med William Atak ved din side får du tilpasset og dybdegående medierådgivning, som tager udgangspunkt i netop din situation. Det sikrer, at du har en ekspert på dit team, som kan hjælpe med at begrænse skaderne og begrave det skadelige indhold, sådan at du og din organisation lider mindst muligt under konsekvenserne. På den måde kan det at indhente en ekspert og få medierådgivning anses som en investering, som skaber tryghed i processen og samtidig begrænser de økonomiske følgevirkninger.
Har du brug for medierådgivning?
Finder man sig selv og/eller sin virksomhed i en omdømmemæssig krise, bør man straks søge medierådgivning. Uanset om kritikken er berettiget eller ej, er det afgørende at vide, hvordan man skal reagere. På den måde kan man nemlig selv få indflydelse på, hvordan situationen og krisen udvikler sig på både kort og længere sigt.
Når du søger medierådgivning hos en ekspert som William Atak, lægges der i samarbejde en plan og strategi for mediehåndteringen. Sådan undgår man, at man får sagt eller gjort noget, som man senere hen vil fortryde. I nogle tilfælde kan det endda have en positiv effekt, idet man kan forsøge at vende situationen til egen fordel ved at håndtere medierne korrekt.
Har du behov for medierådgivning, enten akut eller som en proaktiv indsats, er William Atak altså den rigtige ekspert at tage kontakt til.
Kontakt William Atak
Du kan udfylde kontaktformularen for en uforpligtende samtale med William Atak. Fuld fortrolighed.
Følg William Atak på…