Loadhastighed – Er du klar til at løbe endnu hurtigere?

I mange år har Google lovet at inkludere indlæsningshastighed som ranking-faktor for mobil-søgninger. Fra den 9. juli 2018 realiseres deres såkaldte ”Speed Update” endelig.

Helt tilbage i april 2010 annoncerede Google, at en hjemmesides indlæsningshastighed – også kendt som pagespeed – fremover ville være en ranking-faktor. Dengang var det dog kun forbeholdt desktop-søgninger. Fra juli 2018, mere end 8 år senere, har Google officielt meldt ud, at indlæsningshastighed også bliver en ranking-faktor for mobile søgninger.

I dag har vi ofte travlt, når vi er på farten. Derfor vil vi gerne kunne finde svar på vores spørgsmål så hurtigt som muligt, når vi hiver mobilen op ad lommen og googler noget. Undersøgelser viser også, at folk i høj grad bekymrer sig om hastigheden på en side – desktopsider som mobilsider. Det er derfor på høje tid, at Google implementerer deres ”Speed Update”.

Ikke alle websites vil blive påvirket

Google Webmasters - Twitter-opslag om loadhastighedDet er dog langt fra alle websites, der vil kunne mærke denne ændring i Googles algoritme. ”Speed Update” vil kun påvirke de sider, der i forvejen leverer de langsomste brugeroplevelser, ligesom den kun vil påvirke en lille procentdel af søgningerne på Google.

Og der vil ikke være forskelsbehandling. ”Speed Update” vil anvende den samme standard for alle sider, uanset teknologien der er blevet brugt til at opbygge siden. Det er derfor også en vigtig pointe, at en langsom side stadig kan rangere højt, hvis den består af indhold, der er relevant i forhold til den givne forespørgsel.

Værktøjer til måling af websiders performance

Googles opfordring er klar: Det er vigtigt, at man som udvikler tænker over, hvordan ens sides performance indvirker på brugerens oplevelse af den. Derfor skal man altid medtænke en bredere pallette af værktøjer til måling brugeroplevelsen.

Selvom der ikke findes et bestemt værktøj, der direkte angiver, om en side er påvirket af denne nye ranking-faktor (”Speed Update”), er der her nogle værktøjer, som er velegnede til at evaluere en sides performance.

  • Chrome User Experience Report: Et offentligt datasæt af vigtige parametre til måling af brugeroplevelsen for populære destinationer på nettet, som de er blevet oplevet af Chrome-brugere under virkelige forhold
  • Lighthouse: Et automatiseret værktøj (og en del af Chrome Developer Tools) til revision af kvaliteten (ydeevne, tilgængelighed mm.) af websider
  • PageSpeed ​​Insights: Et værktøj, der angiver, hvor godt en side performer i Chrome UX-rapporten, og som foreslår performance-optimeringer

På Atak.dk skrev vi også et indlæg om vigtigheden af loadhastighed.

Har du brug for mere viden om indlæsningshastighed eller hjælp til at forbedre denne, så tøv ikke med at kontakte os.

Bliv kontaktet:

Kontakt informationer: