Fysisk afstraffelse er i dagens Danmark ikke lovligt. Afstraffelse sker under humanitære vilkår efter en retfærdig rettergang. For under 200 år siden var bl.a. gabestokken er ofte anvendt redskab til afstraffelse, der indebar offentlig ydmygelse, hvor det typisk skete befærdede og offentlige steder som torve eller foran kirker. Skikken var almindelig, og det var dengang vigtigt at statuere et eksempel.

Offentlige steder i dag, hvor folk færdes, er internettet – og mange har tydeligvis ikke lagt de middelalderlige holdninger fra sig i forhold til offentlig ydmygelse, hvorfor forbrugere og digitale magthavere som pressen ikke ser noget problem i at ydmyge personer og virksomheder offentligt.

Krænkelser på nettet og digital mobning – hvad enten man føler, at det er berettiget eller ej – er grænseoverskridende, de ydmygede kan i værste fald gå ned med stress og depression. Det er på ingen måde i orden ud fra et menneskeligt syn, og ej heller gavner det økonomien.

Det er dog heller ikke i orden, hvis f.eks. forbrugere ved en situation med en virksomhed, de har handlet hos, føler, at offentlig ydmygelse er den eneste måde at få virksomhedens opmærksomhed på.

Der findes et hav af muligheder i dag, hvor det er muligt at anmelde en virksomhed, og uanede mængder af medier, hvor man kan dele personlige holdninger, uden at der reelt er nogle konsekvenser. Der skabes shitstorms konstant, og dagspressen er interesseret i at skrive om de historier, der når en større rækkevidde. Der er flere eksempler på shitstorms, hvor de måske ikke helt er så retfærdige overfor de krænkede.

Det er en forkert opdragelse, og der er en skræmmende udvikling i gang lige nu. Den digitale virkelighed giver os nogle muligheder og værktøjer ved hånden, hvor vi nemt og ikke mindst lovligt kan ydmyge alt og alle med få kliks.

Det er muligt at komme problemerne til livs gennem information, uddannelse og kontrol. Smileyordningen hos restaurationer fungerer eksempelvis rigtig godt, hvor der dog altid vil være nogle brodne kar. Afstraffelse bør ikke ske ved offentlig ydmygelse, men derimod at man ved dårlig oplevelse tager en direkte dialog, stopper med at handle hos pågældende virksomhed og anmelder hos kontrolenheden, der kan udskrive en bøde. Dette vil ske af professionelle instanser og ikke af mennesker, der i det enkelte øjeblik føler sig knækket/såret og ikke kan handle upartisk.

For at manifestere dette har SAFEonNET® udarbejdet dette banner, hvor vi håber på at skabe mere opmærksomhed omkring problemet.