I dagens digitale æra er en stærk tilstedeværelse online ikke blot en mulighed – det er en nødvendighed for enhver virksomhed. At navigere sikkert i digitale kanaler og kommunikationsstrategier kræver ekspertise og dygtighed, hvor en intern som ekstern kommunikationsekspert med fokus på digital kommunikation spiller en afgørende rolle. Både proaktivt er det essentielt at kunne fremstå som et stærkere brand digitalt, men også med et særligt formål for at kunne forebygge eventuelle angreb mod virksomhedens omdømme via virksomhedens kommunikation, tilstedeværelse, aktivitet og ambassadørskab, hvilket med en stærk digital identitet ganske enkelt har en “selvrensende” effekt reaktivt. Her spiller en.

En kommunikationseksperts digitale fokus bidrager til virksomhedens strategiske kommunikation ved at udvikle en proaktiv tilgang. Dette indebærer at skabe relevant identifikation af de rette kanaler, virksomheden skal være til stede på, målgrupper og indhold. Herefter skal fokus være på et kontinuerligt engagement på tværs af digitale platforme for at opbygge og styrke virksomhedens digitale tilstedeværelse.

I tilfælde af en krise er en hurtig og effektiv respons, der bygges oven på en eksisterende, stærk digital identitet, afgørende for at minimere skader og bevare tilliden til virksomheden. En digital kommunikationsekspert er modsat traditionelle kommunikationseksperter i stand til at håndtere krisesituationer ved at forstå digitale mekanismer bedre, identificere trusler og reagere proaktivt for at styre narrativet og mindske skadevirkningerne. 

Virksomhedens digitale tilstedeværelse spiller altså en større rolle, hvis man ønsker at navigere succesfuldt i det digitale landskab. Herunder finder du fem tips til, hvordan din virksomhed skaber en stærkere digital tilstedeværelse:

  1. Identificer og forstå din målgruppe nøje for at kunne målrette din digitale kommunikation effektivt. Når du kender din målgruppe indgående, kan du målrette din digitale kommunikation på en mere personlig og relevant måde, hvilket øger sandsynligheden for at skabe en bedre relation med dine kunder og opbygge ambassadører for dit brand.
  2. Skab værdifuldt og relevant indhold, der tiltrækker og engagerer din målgruppe på forskellige digitale platforme, der fører til øget interaktion. Igen opbygger du en stærk relation til din målgruppe, der ikke kun vil være loyal over for dit brand, men også villige til at anbefale dig til andre.
  3. Implementer en SEO-strategi på dit brand og relaterede brandsøgeord for at forbedre søgeresultaterne, når man søger på dit navn. På den måde styrker du dit omdømme online og hjælper med at beskytte din brandidentitet mod eventuelle negative påvirkninger. 
  4. Dyrk virksomhedens (digitale) ambassadører for at øge din virksomheds troværdighed online. Ambassadører interagerer med virksomheden online og bidrager til en større rækkevidde. Aktivér dine ambassadører fx via webinarer, på sociale medier, via kundeanmeldelser, nyhedsbrev osv.
  5. Vær transparent og ærlig i din digitale kommunikation, så du kan skabe en autentisk connection med dit publikum. Ved fx at være ærlig om både dine succeser og udfordringer viser du integritet og troværdighed, hvilket styrker din virksomheds image. 

Kontakt kommunikationsekspert William Atak med fokus på digital kommunikation, hvis du ønsker at høre mere om, hvordan jeres digitale kommunikationsstrategi kan styrkes.

kommunikationsekspert