Fake news – eller ”falske nyheder” på dansk er et forholdsvis nyt fænomen, der er opstået med internettet og især de sociale mediers opståen. Falske nyheder opstår ved, at en mediekanal eller en bruger på et socialt medie deler og spreder usande historier med det formål at skade andres omdømme og/eller forretning. Hvis man ikke håndterer en situation med falske nyheder korrekt, kan det udvikle sig til en decideret shitstorm og få uoverskuelige konsekvenser.

Netop fordi fænomenet er så nyt, er der ikke mange, der ved en masse om det. Men ekspert i fake news, William Atak, har indgående kendskab til både årsagerne, virkningerne og løsningerne på situationer med falske nyheder. Derfor er han den rigtige ekspert i falske nyheder at kontakte, hvis man ønsker mere viden eller udsættes for fake news.

Hvad er fake news?

Fake news ses både i stor og lille skala. Eksempelvis blev begrebet i høj grad brugt i 2016 omkring præsidentvalget, da falske nyheder om begge præsidentkandidater ledte til masser af omtale og debat i offentligheden. Men også herhjemme ses eksempler på, hvordan opdigtede historier har fået konsekvenser for danske virksomheder og privatpersoner.

Håndteres et udbrud af falske nyheder ikke korrekt, kan det nemlig udvikle sig til en shitstorm og/eller gå viralt. De sociale medier har skabt optimale betingelser for, at en historie kan blive set og delt af millioner af mennesker på ganske kort tid. Samtidig gør vores digitale tidsalder, at det kan være svært at slippe af med et negativt omdømme og dårlig omtale, når det først er skabt – også selvom det er sket på et falsk grundlag. I sidste ende kan fake news betyde uoverskuelige skadevirkninger for både virksomheder og privatpersoner.

Vil du vide mere om fænomenet fake news, kan du læse mere i artiklen Fake news (Falske nyheder).

Et eksempel fra herhjemme

I starten af 2019 fik et udbrud af falske nyheder medierne til at sætte fokus på problemet. Det skete i forbindelse med, at det århusianske kunstmuseum ARoS blev beskyldt for at have en udstilling, der bestod af at blende en killing. Nyheden blev delt af falske profiler på Twitter, hvorefter ARoS gik ud og afviste alle anklager.
Man skal dog være forsigtig med, hvordan man reagerer på et udbrud af fake news. Ekspert i falske nyheder, William Atak, udtaler: ”Som kommunikationsekspert mener jeg, at ARoS gør det helt rigtige ved at gå ud svare på de forskellige tweets. Men tager jeg briller, der kigger på de digitale fodspor på, er det meget forkert at gøre det.”

Vælger man at reagere på de falske nyheder, kan man nemlig selv være med til at gøre ondt værre. Internettet er nemlig kendt for ikke at glemme, og ved at give opmærksomhed til de falske nyheder, kan man risikere at validere dem, sådan at de fx ranker højere på Google.

”Når de (ARoS) deltager i debatten, anerkender de den historie. Google forstår endnu ikke forskel på, hvad der er falske, og hvad der er ægte nyheder. Hvis den her historie får rækkevidde, og i Googles øjne får styrke, kan man potentielt opleve, at når man googler AroS om et halvt år, og historien er glemt, dukker nyhederne om AroS og kattene op igen.”

Hvem er William Atak?

Udsættes man selv for falske nyheder, er det altså en god idé at opsøge en ekspert i falske nyheder og få hjælp til, hvordan man bedst håndterer situationen og dermed minimerer de skadelige konsekvenser. Men hvem er William Atak, og hvordan er han blevet ekspert i fake news?

William Atak har arbejdet med online marketing og reputation management i godt og vel 20 år. Han har derfor været med på den digitale udvikling helt fra start og opnået et indgående kendskab til søgemaskiner, sociale medier og digitalt omdømme.

Idet William Atak har arbejdet med reputation management i en årrække, har han både set og mærket, hvordan falske nyheder har fået en stadig større betydning for både virksomheders og privatpersoners online omdømme. Han kender til mulighederne for spredning af falske nyheder på forskellige medier samt set, hvordan det påvirker folk at blive sat i det dårlige lys af falske beskyldninger. Desuden har han som i tilfældet med ARoS set, hvordan en situation kan udvikle sig til en decideret shistorm og på både kort og lang sigt få store konsekvenser for ofrene.

William Atak har som ekspert i fake news og shitstorms analyseret og evalueret forløb med falske nyheder. Dermed har han en unik forståelse for, hvordan der skabes tillid til digitale kanaler, og hvordan det skaber platforme og grobund for falske nyheder og historier.

Ekspert i falske nyheder

William Atak tilbyder som fake news-ekspert en lang række ydelser, der beskæftiger sig med netop dette emne. Har du interesse i falske nyheder, eller står du selv som offer for falske historier og rygter, er han derfor den rigtige at tage kontakt til.

Først og fremmest deler han gerne ud af sin store viden og kendskab til området. Han holder hvert år en lang række foredrag og kurser vedrørende falske nyheder, shitstorms og digitalt omdømme i blandt andet virksomheder og organisationer. Hvis man som virksomhed vil være godt forberedt på et angreb med falske nyheder, er et sådant foredrag eller kursus et rigtigt godt sted at starte.

William Atak tilbyder desuden konsulentydelser inden for online marketing og kommunikation. Eksempelvis kan man få strategisk rådgivning i reputation marketing og growth hacking, som især handler om at opbygge et positivt og stærkt omdømme på nettet. På den måde kan man gøre en proaktiv indsats, så man står bedre og stærkere, hvis man på et tidspunkt bliver ramt af fake news.

Som ekspert i fake news er William Atak også den rigtige at kontakte, hvis skaden allerede er sket. Uanset om man er en virksomhed eller privatperson, kan man få hjælp til håndtering af de falske nyheder og den eventuelt følgende shitstorm både før, under og efter krisen. Derudover kan man også få hjælp til at begrænse skaderne ved falske nyheder, fx ved at begrave og/eller fjerne indholdet fra nettet.