Førende ekspert i Online Reputation Management og shitstorms

Fjern dårlig omtale på Google

Vi lever i en globaliseret og digitaliseret verden. En stor del af vores liv er rykket online, både når det gælder arbejdsmæssige og private forhold. Hvert sekund bliver der foretaget 40.000 søgninger på Google, hvilket svarer til 1,2 billioner søgninger årligt på verdensplan. [1] Du har formentlig også selv prøvet at søge efter viden, virksomheder, produkter, personer og services på Google. Derfor er det af afgørende betydning, hvad der ligger om dig på Google. Hvis der ligger dårlig omtale om dig eller din virksomhed på Google, kan det få vidtrækkende og uoverskuelige konsekvenser. Derfor er det vitalt, at man gør en indsats for at beskytte sit gode omdømme og fjerne dårlig omtale på Google, hvis det opstår. Men er det overhovedet muligt at fjerne dårlig omtale på Google og hvis ja, hvordan bør det så gøres?

[1] Kilde: http://www.internetlivestats.com/google-search-statistics/

Markedsføring er rykket online

I takt med at store dele af vores liv er rykket online, er vores markedsføring det også. Hvis man som virksomhed eller person vil have succes, kræver det online synlighed og ikke mindst et godt online omdømme. Tal viser nemlig, at hele 39% af danskerne altid søger efter omtale på internettet, inden de indgår et samarbejde med en person eller handler hos en virksomhed. Samtidig er det hele 96%, der indrømmer, at online anmeldelser påvirker deres købsbeslutning. Der kan altså ikke herske tvivl om, at det, vi ser i Googles søgeresultater, er afgørende for vores adfærd. Men faktisk er der stadig mange, der ikke er klar over, hvor store konsekvenser dårlig omtale på nettet egentlig kan have, både for virksomheder og privatpersoner.

 

Så store kan konsekvenser være

Ligger der dårlig omtale om dig eller din virksomhed på Google, kan det få store og afgørende konsekvenser for din fortsatte succes. Det er nemlig intet mindre end 70%, der vil fravælge at handle hos en virksomhed, som har dårlig omtale online. 78% af danskerne stoler mindre på en virksomhed, hvis den har fået dårlige omtale eller negative anmeldelser på internettet. Det betyder ultimativt, at en virksomhed kan tabe 27% af potentielle nye ordrer og aftaler, hvis der ligger dårlig omtale på nettet. Da internettet aldrig glemmer, kan konsekvenserne af en enkelt dårlig anmeldelse eller dårlig omtale forfølge dig mange år ud i fremtiden. Det er derfor ikke uden grund, at ønsket om at fjerne dårlig omtale på Google er udbredt.

Google søgning

Hvem søger efter dig på Google?

Det står altså fast, at det for virksomheder er alfa og omega at sikre og vedligeholde deres gode omdømme på internettet. Men også for privatpersoner kan det være afgørende, hvad der ligger af omtale på Google. Det er nemlig mange forskellige personer lige fra nær familie til komplet fremmede, der kommer til at søge på dit eller virksomhedens navn. Når man taler om at fjerne dårlig omtale fra Google, er det værd at have for øje, at følgende persongrupper kan finde på at søge på dit eller din virksomheds navn:

Arbejdsgivere – søger du job, er det næsten garanteret, at din kommende arbejdsgiver eller chef vil søge efter dit navn på Google. Hvis der ligger dårlig omtale fra tidligere kunder, samarbejdspartnere, kolleger eller arbejdsgivere, giver det sig selv, at det vil svække dine chancer for at sikre dig stillingen. Det kan også være indholdet i en kæk kommentar i et forum eller på en blog, kan skræmme en kommende arbejdsgiver. Selvom det, der ligger om dig online, ligger langt tilbage i tiden, kan du altså risikere, at det følger dig langt ind i fremtiden og påvirker din karriere negativt.

Kolleger – ligesom det gælder for en arbejdsgiver, vil mange nye kolleger finde dig på Google. Hvis du har dårlig omtale liggende i de øverste resultater, kan du risikere, at dine nye kolleger får et negativt indtryk af dig – måske endda inden du når at møde nogen af dem.

Journalister – internettet glemmer ikke, og det ved journalister godt. Hvis en journalist af den ene eller anden grund fatter interesse for dit navn, kan vedkommende nemt finde frem til den negative omtale, især hvis den ligger højt i søgeresultaterne. På den måde kan du risikere, at en gammel historie blusser op på ny.

Kunder – eller potentielle kunder. Ligger der klager og/eller dårlig omtale om din virksomhed på Google, så er det klart, at potentielle kunder vælger konkurrenten frem for dig. Og som nævnt tidligere er det betydelige økonomiske tab, der kan være tale om.

Der kan altså ikke være tvivl om, at man både som virksomhed og privatperson bør gøre en ekstraordinær indsats for at fjerne dårlig omtale på Google. Men hvordan gør man det?

Retten til at blive fjernet

I visse tilfælde kan man som privatperson gå den juridiske vej for at få fjernet dårlig omtale på Google. Hvis man er en virksomhed, er dette ikke en mulighed. EU-domstolen har nemlig slået fast, at man som privatperson i nogle situationer har ret til at få fjernet søgeresultater fra Google. Det gælder eksempelvis, hvis der er tale om læk af personfølsomme oplysninger samt irrelevante eller forældede oplysninger. Hvis der er tale om en sådan situation, kan du få fjernet det dårlige omtale ved at skrive til Google direkte og anmode om hjælp til fjernelse. Derefter afgør Google, om du har ret til at blive fjernet. Det samme princip gælder for andre søgemaskiner såsom Yahoo og Bing.

Det er dog i de færreste tilfælde, at man kan få hjælp fra Google til at få fjernet dårlig omtale i søgeresultaterne. Det er nemlig en balancegang mellem beskyttelsen af personoplysninger og hensynet til informationsfriheden. Derfor skal der særlige omstændigheder til, før man kan forvente, at Google går ind og fjerner den dårlige omtale. I langt de fleste tilfælde skal der altså andre metoder i brug.

Håndtering af kritik og dårlige anmeldelser

En anden måde at fjerne dårlig omtale er ved at håndtere den på en måde, der giver kilden lyst til at trække sine ord i sig igen. Det gælder især i tilfælde af dårlige anmeldelser, hvor man som virksomhed kan påvirke udfaldet ved den måde, som man håndterer dem på. Du kan evt. tage udgangspunkt i vores retningslinjer til besvarelse og håndtering af dårlige anmeldelser. Hvis der er tale om en kunde, kan man ofte begrænse skaderne ved at komme i direkte kontakt med vedkommende. Det er langt nemmere at starte en god dialog ved direkte kontakt end på et anmeldelses- eller socialt medie. Ved at håndtere især dårlige anmeldelser på denne måde, kan man være heldig at få fjernet den dårlige omtale fra Google, simpelthen fordi kilden skifter mening og ændrer sit syn på dig og/eller din virksomhed. Det er vigtigt, at man tager dårlige anmeldelser alvorligt og ikke blot lader dem ligge af frygt for at gøre mere skade. Hvis en anmeldelse indeholder grove eller falske beskyldninger, så er vores råd, at man tager alle midler i brug – lige fra venlig dialog til politianmeldelse eller søgsmål.

Begravelse frem for fjernelse

I nogle tilfælde kan det lykkes for privatpersoner at få fjernet dårlig omtale fra Google ved at anmode Google om hjælp. At tage direkte kontakt til kunden er et tiltag, der kan virke for både virksomheder og privatpersoner. Der er dog også andre typer dårlig omtale, hvor en fjernelse er højst usandsynlig. Det kan eksempelvis være, hvis en journalist på et større medie skriver en artikel, der sætter dig eller din virksomhed i et dårligt lys. Chancen for, at du får en journalist til at trække sine ord tilbage, er minimal. Hvis der ikke er direkte usande oplysninger i en sådan artikel, er din bedste mulighed at satse på begravelse frem for fjernelse. For selvom du ikke kan få fjernet dårlig omtale fra Google, er kampen ikke tabt. Hvis man kan ”begrave” (se næste afsnit) den dårlige omtale i mere positivt indhold, sådan at de negative ord ligger gemt på side 2 eller længere nede, begrænses de skadelige effekter fra den dårlige omtale betydeligt.

Sådan begraver man dårlig omtale

Ofte må man tænke i begravelse frem for fjernelse. Begravelse handler kort sagt om at skabe og styrke positivt indhold, så det kommer til at stå øverst i søgeresultaterne. På den måde presser man de negative søgeresultater ned til side 2 på Google eller længere. Da langt de fleste søgere aldrig bevæger sig videre end side 1 på Google, kan det i mange tilfælde være nok med en begravelse af den dårlige omtale. Får du presset den dårlige omtale væk fra side 1, vil de skadelige effekter minimeres. Derfor er begravelse vejen frem, hvis man ikke kan få fjernet den dårlige omtale.

 

At begrave dårlig omtale er dog heller ikke helt nemt. Hvis man har nogen erfaring med SEO, ved man, at det kræver hårdt arbejde, hvis man vil have indhold til at ranke højt i søgeresultaterne. Man kan derfor godt forvente, at man skal gøre en intensiv indsats over længere tid, hvis man vil se resultater med begravelse. Hvor meget det kræver, er naturligvis afhængig af, hvilken dårlig omtale, der er tale om. Hvis et er en dybdegående artikel, der ligger på et stærkt domæne, kræver det naturligvis en større indsats.

Vær proaktiv – og undgå dårlig omtale på Google

Ligger der ikke noget dårlig omtale dig på Google? Det er en god ting, men ikke en undskyldning for at læne sig tilbage og overlade tingene til tilfældighederne. I stedet bør du være proaktiv og opbygge en stærk social profil på forhånd, så du helt kan undgå at skulle bruge tid og energi på at fjerne dårlig omtale fra Google. Denne proces kaldes Reputation Marketing, og hvad det helt præcist går ud på, kan du blive klogere på her. Da man får langt mere ud af sin indsats, hvis man ikke venter, til skaden er sket, er det noget, som både privatpersoner og virksomheder bør have fokus på.

Hold øje med dit online omdømme

Både hvis du har og ikke har dårlig omtale liggende, er det vitalt, at du holder øje med dit online omdømme. Ved at overvåge søgeresultaterne og de ting, der ligger, kan du sikre dig, at søgeresultaterne på dit eller virksomhedens navn altid viser den bedste side frem. Hvis det ikke er tilfældet, har du mulighed for at gøre noget ved det. Holder du ikke øje med, hvad er ligger om dig på internettet, kan du risikere først at opdage det, når det er alt for sent. Derfor er det til enhver tid vigtigt at have øje for sit og/eller virksomhedens online omdømme.