Den 30. maj 2017 var jeg oplægsholder på MarketingCamp. Emnet var “Sådan håndterer du shitstorms og dårlig omtale”, og der er ingen tvivl om, at virksomheder og kommunikationsansvarlige er begyndt at forstå alvoren i anmeldelser online og digitale krænkelser.

Mit mål har igennem mange år været at kæmpe for udbredelse af budskabet omkring denne alvor, så virksomheder forstår, at en digital krise let kan opstå og ikke er til at spøge med. Til MarketingCamp havde jeg helt konkrete råd med til håndtering af shitstorms, dårlig omtale og negative anmeldelser – og generelt principperne i online reputation management. Herudover præsenterede jeg også metoder med forebyggende effekt.

Til hverdag arbejder vi hos ATAK med håndtering af digitale kriser i alle størrelser. De fleste henvendelser, vi får, er på reaktive forespørgsler; altså når skaden er sket. Mange virksomheder har endnu ikke forstået, at man ikke har råd til ikke at investere proaktivt i sit digitale omdømme.

I dette indlæg vil jeg kort ridse op, hvorfor investering i proaktiv online reputation management er en god og lønsom investering.

1. Proaktiv online reputation management styrker virksomhedens online tilstedeværelse, digitale identitet og omdømme. Identiteten står stærkere imod digitale kriser og angreb på virksomhedens omdømme.

2. Med proaktiv online reputation management fjerner man fokus fra de negative historier ved at forhindre dem i at være synlige.

3. Ved korrekt og kombineret indsats mellem bureau og virksomhed skaber man ambassadører, der skaber balance og fremhæver det gode ved virksomheden, når shitstormen raser.

4. Investeringen i proaktiv online reputation management i form af penge og ressourcer vil i fleste tilfælde være en brøkdel af de omkostninger, en digital krise/shitstorm koster at håndtere, hvis man ikke havde investeret proaktivt i at styrke virksomhedens identitet og omdømme.

Som man kender det fra andre eksempler, er det ikke noget nyt, at problemer oftest er nemmere at løse, hvis man proaktivt har investeret i det.

Foto: Anne Kring Fotografi

Her er nogle udtalelser fra tilfredse deltagere: